DYPLOM ASP KATOWICE . ELEMENTY GARDEROBY


Trafiłam na niezwykłą realizację wśród prac dyplomowych ASP w Katowicach. Polecam.


Projekt książki edukacyjnej dla dzieci niewidomych


Autor: Katarzyna Koziara
Kierunek: Wzornictwo: Pracownia Projektowania Komunikacji Wizualnej
Promotor: profesor sztuk plastycznych Michał Kliś

Książka ma na celu uzupełnić ewentualne braki w rozpoznawaniu elementów garderoby, nauczyć rozpoznawania gatunków materiałów i adekwatnego dobierania ubioru względem warunków atmosferycznych. Dostarczają dziecku wielu bodźców na różnym poziomie postrzegania niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Projekt zrealizowany przy współpracy Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Krakowie Przeznaczenie: dla dzieci niewidomych w grupie wiekowej od sześciu do dziesięciu lat. Projekt Książki edukacyjnej wspierający intelektualny i motoryczny rozwój dziecka, wspomagający integracje z osobami widzącymi. Książka zawiera w sobie elementy wypukłej grafiki dotykowej, teksty pisane brailem, próbnik materiałów o różnej skrętności włókien oraz zestaw puzli z kształtami ubrań wykorzystanymi w książce.





„Projekt książki edukacyjnej dla dzieci niewidomych” powstał w oparciu o konsultacje z dziećmi i pedagogami niewidzącymi w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Krakowie. Temat projektu, „cztery pory roku” wyłonił się w trakcie rozpoznawania problemów dzieci niewidomych w przedziale wiekowym od 6 do 10 roku życia, będących wychowankami Krakowskiej SOSW.
Założenia projektowe pracy:
  • użyteczna i edukacyjna (zapoznająca dziecko z praktyczna problematyka)
  • wspomagająca rozwój dziecka niewidomego poprzez zabawę (stymulująca rozwój intelektualny i sprawność manualna)
  • integrująca dziecko niewidome z opiekunem widzącym.
Założenia dydaktyczne:
  • przeznaczenie książki:
  • wykorzystywana do zajęć dydaktycznych w gabinetach terapii zajęciowej (logopedia, orientacja w przestrzeni) oraz jako wzbogacenie zajęć w kształceniu zintegrowanym.
Realizacja celów:
  • rozróżnianie faktury i usprawnianie percepcji dotykowej
  • umiejętność czytania w języku brajla
  • orientacja w schemacie własnego ciała i relacji stosunków przestrzennych
  • usprawnianie małej motoryki - ćwiczenia manualne
  • umiejętność rozpoznawania rysunku
  • wzbogacenie słownictwa dotyczącego pór roku
  • umiejętność rozpoznawania i nazywania elementów garderoby
  • umiejętność uzupełniania brakujących elementów
  • rozumienie poleceń słownych
  • utrwalenie czynności dnia codziennego wykonywanych w określonej kolejności
  • umiejętność adekwatnego doboru materiału pod katem jego cech, do określonych pór roku,
  • zapamiętywanie szczegółów i spostrzeganie relacji miedzy pojedynczymi obiektami, a całym obrazem.
Opis projektu:
Książka edukacyjna składa się z ośmiu tomów zamkniętych w segregatorach. Każdy tom odpowiada konkretnym warunkom atmosferycznym np.: mroźna zima, lekka zima, ciepłe lato, chłodne lato. Na segregator składają się zawsze te same elementy: rysunek wypukły, rymowanki zapisane w języku brajla i w czarno druku w języku polskim oraz próbki materiałów adekwatnych do przedstawianej pory roku.
Dziecko czytając konkretny zeszyt, ma zrozumieć zależności pomiędzy warunkami atmosferycznymi a sposobem doboru ubrań, ze względu na ich funkcje i materiały z których jest wykonane.
Każdy zeszyt jest dwustronny tzn. czytany od pierwszej do ostatniej kartki a następnie od ostatniej do pierwszej. Czytając od przodu widzimy sylwetkę dziewczynki wraz z rysunkami ubrań, czytając od tyłu widzimy sylwetkę chłopca wraz z rysunkami ubrań. Ilustracje ułożone są w kolejności od ubrań wierzchnich do bielizny i „nagiej” postaci. Teksty brajlowskie i czarno druki umieszczono na osobnej kartce niż rysunek. Grafika oraz teksty rymowanek składane są naprzemiennie, w układzie w którym tekst zawsze poprzedza rysunek, przygotowując do odbioru grafiki. Rymowanki maja na celu nie tylko naukę czytania w języku brajla, mają również pomóc w prawidłowym rozpoznaniu elementu grafiki dotykowej będąc jednocześnie zabawna forma „gimnastyki umysłu”. Dodatkowym elementem dołączonym do kompletu segregatorów, są piankowe puzzle, składające się ze wszystkich elementów użytych w książce. Bawiące się nimi dziecko, uczy się kształtu, który następnie odnajduje w książce.
Opis techniczny:
W trakcie projektowania grafiki dotykowej powstał problem zróżnicowania sposobu przedstawienia kształtów. W wyniku testów grubości linii ciągłej i przerywanej, oraz całych płaszczyzn zadrukowanych, przyjęto rozwiązanie nadania faktury zadrukowując cała sylwetkę postaci(cały obiekt zakropkowany miejsce przy miejscu) oraz zastosowanie linii ciągłej i przerywanej do opisywania kształtów ubrań. Plusem takiego rozwiązania jest to, ze dziecko potrafi szybko przyswoić sobie regułę wypełnionego ciała co pozwala mu na łatwiejsze odnalezienie kształtu ubrania umieszczonego na postaci i prawidłowe jego odczytanie. Wypełnienie całego obiektu wykorzystano także w przypadku małych elementów, które pokazywane są dziecku na osobnych kartkach a nie jak dotąd w zestawieniu z obrazem człowieka. Są to: parasol, buty, szalik, czapka i rękawiczki oraz rajstopy i skarpetki. Wszystkie kształty ubrań użyte w projekcie były testowane a następnie prawidłowo rozpoznane przez dzieci niewidome w odpowiednim przedziale wiekowym w SOSW w Krakowie. Rysunki wypukłe wykonano na specjalnej drukarce igłowej „Tiger Max” dostępnej w SOSW w Krakowie. Tiger Max wybija w kartce o wysokiej gramaturze otwory, przetwarzając na grafikę dotykowa dowolnie zadany kształt rysowany w wektorowym programie graficznym. Zrealizowany projekt jest z powodzeniem używany do celów dydaktycznych w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Krakowie.
Źródło: www.asp.katowice.pl

Popularne posty